Dag 23 – Fiordland National Park en Milford Sound (23 november)

Vanmorgen om kwart voor 7 de baan op richting het Fiordland National Park en de Miford Sound. De rit naar Milford Sound was 2 uurkes en we hadden nen boottocht gereserveerd om 10u. Tijd genoeg dus om op ons gemak door het nationaal park te rijden. We hadden een planneke met populaire stopplaatsen gevonden op het internet, dus daar konden we ons dan gemakkelijk naar richten. Amai, wat een schoon zichten weeral. Eerst liep de weg langs de Milford Lakes en daarna een stukje door de bossen om dan uit te komen in weidse open velden. We zijn onderweg gestopt voor een paar uitzichtpunten op de bergen en ook voor een korte wandeling naar The Chasm, een 22 meter diepe ravijn waar een rivier doorstroomt. Daar zaten al direct 2 Kea’s onder onze auto, van die ambetante bergpapegaaien die heel curieus zijn naar mensen, eten en auto-onderdelen 🙂

Rond kwart na 9 zijn we dan aan de Milford Sound toegekomen, nog een stukske wandelen tot aan het ferryhaventje en daar hadden we al direct een schoon zicht op de Mitre Peak, de hoogste berg van de Milford Sound die direct vanuit den oceaanbodem rijst met een hoogte van 1692 meter. De bootmaatschappij heette ook Mitre Peak en was het kleinste bootje dat in de haven lag. Klein of groot, als het maar vaart hè 🙂 Om 10u dan op weg voor een cruise in de fiord. Hoge bergen die langs weerskanten recht uit den oceaanbodem oprijzen en ook heel veel watervallen. Den boot vaarde dan zo dicht mogelijk tot aan de watervallen, wel leuk om mee te maken. De Bowen Falls en de Stirling Falls waren de indrukwekkendste. We hebben op 2 plaatsen ook pels zeehonden zien liggen zonnebaden op de rotsen. We zijn halfweg ook een stukje de Tasmaanse Zee opgevaren, da merkten we wel direct want de golven waren heviger zonder de bescherming van de bergen rondom. Na een cruise van 2 uurkes waren we dan op de middag terug in het haventje. Daar hebben we ons bokes opgegeten en dan zijn we op ons gemakske teruggereden naar Te Anau door het Fiordland National Park.

De Homer Tunnel was ook wel spectaculair om door te rijden. 1,3 km tunnel door den berg op een hoogte van 930 meter. Verder nog op enkele uitkijkpunten gestopt. We zijn ook het punt gepasseerd dat halfweg tussen de evenaar en de Zuidpool ligt! Aan de Mirror Lakes hebben we ook de kleinste eendensoort van Nieuw-Zeeland gezien, da zijn eenden die duiken volledig naar onder int water. Kris heeft een stukje gefilmd, was wel grappig!

Rond 5u ‘s middags waren we dan terug in Te Anau: ideale dag gehad eigenlijk – ‘s morgens goed op tijd vertrokken voor de drukte van alle tourbussen, keischoon weer op de Milford Sound, na de middag het zonneke er mooi door op den terugweg en ‘s avonds nog eens lekker gaan eten in The Fat Duck! Vis met frietjes voor Kris en een slaatje met kip voor Cindy! De Kris heeft zich nog aan een dessert gewaagd en dan gaan uitrusten en slapen int hotel.

DSC_0698 P1070010 P1060971 P1060942 P1060921 P1060881 P1060871 P1060847 DSC_0889 DSC_0869 DSC_0867 DSC_0860 DSC_0852 DSC_0838 DSC_0823 DSC_0814 DSC_0794 DSC_0785 DSC_0745 DSC_0743 DSC_0719 DSC_0714 DSC_0702 DSC_0699